Om vår båt

Vi har ju en båt.
Den tycker vi mycket om och hoppas kunna ha en tid framöver.
Som ett led i att uppnå det har vi tagit fram lite hjälp för den som ska använda båten.

Här hittar du dem, samt längst ner på sidan ett fiffigt Word-dokument som du kan skriva ut och ta med dig som stöd då du ska använda båten.

 

Före och i samband med avfärd

  1. Gå runt och inspektera båten så att inget sitter fast eller är kopplat så som batteriladdare etc. samt att det inte finns några skador etc. Kontrollera annars mot pärmen och notera det.
  2. Hissa upp motorn något, från sin helt nedfällda förvaringsposition
  3. Ta bort bromsklossen från under hjulet.
  4. Rulla ut båten och koppla den på dragbilen. Dragbilen måste få dra 1000 kg eller mer med B-körkort.

Koppla så här:

  1. Rulla fram och veva upp draget i höjd över bilens dragkula. Rulla släpet in över kulan och lyft upp spaken på draget i öppet läge.
    Sänk nu med hjälp av veven, släpet över kula och fortsätt veva fritt tills det klickar och handtaget åker ned i låst läge. Kontrollera att släpet sitter fast i dragkroken genom att provlyfta i släpet från kulan.
  2. Veva upp hjulet helt och spärra genom att spänna lite extra på veven så det fastnar säkert. Lossa hjulets fäste (spak) och skjut upp ordentlig och spänn fast på nytt så att du får rejäl markfrigång.
    Anslut strömkontakten till din bil. Kontrollera så att strömkabel inte släpar i marken.
    Koppla säkerhetsvajern i öglan avsedd för detta på bilen. En del bilar saknar och då är det ok att lägga den i en ögla runt dragkroken.
  3. Kontrollera blinkers runtom samt bak och broms ljuset.
  4. Kontrollera nu bensin och olja. Ren bensin 95 oktan i bensintanken, olja för blandningen (2- taktsmotor) genom locket på motorn. Speciell olja ska används. INTE vanligt motor- eller 2-takts olja.
  5. Hissa upp motorn ganska högt så det går fritt under färd. Observera att motorn ska hänga i hydrauliken, aldrig vara säkrad i maxläget med spärrbleck eller dylikt.
  6. Ta båtnycklarna ur skåpet inne i klubbhuset och dykprotokollet. Lasta oxybox, flagga samt nödvändig förtöjningsutrustning. Kontrollera att spännbanden är spända i aktern samt att säkerhetskedjan från släpet sitter i bygeln i båten.
  7. Märk dyket med båtdyk och för ett tydligt protokoll. Tänk på att vid oklarheter om betalning kan du få redovisa det. Bäst är att kontrollera att alla är medlemmar mot listan och de som inte är det tar man om möjligt betalat av på plats eller gör till medlemmar.

Sjösättning

  1. Lossa spännbanden på vänster och höger sida och lägg allting i bilen.
    Lossa elförsörjningen till vänster bak och ta av ljusrampen genom att lossa de båda svarta spännena.(vik upp dem). Bocka därefter rampen nedåt så att fästena lyfter och rampen frigörs.
  2. Sätt i länspluggarna!
  3. Fäst akterförtöjningen i bågen på den sida som är närmast bryggan. Ta tag i denna samt förtöjningen fram (en pers.)
  4. Hissa upp motorn i maxläget.
  1. Backa ner mot vattnet men ej längre än att släpets däck blir blöta, inte blöta ner fälg och trumma med vatten (risk för rost)
  2. Lossa karbinhaken med säkerhetskedjan och veva nu ut båten så att inte allting bara får kasa ut av egen kraft. Vinschen har inbyggd broms som spärrar åt båda hållen. Veva ut båten.
  3. När båten når vatten, dra den fritt bakåt från de två rampfästena som annars kan skada gelcoaten i fören och låt någon hålla den där medan vinschkroken lossas. Sätt vinschkroken ett varv runt axel bak på släpet och veva in så den blir där utan att spänna den.
  4. Kör upp släpet, montera på nytt eller förvara ljusrampen i bilen tills upptagningen.

Båtfärd

  1. Lasta båten, viktbälten i en back fram samt flaskor och utrustning framför pulpeten. Det är att föredra vid båtdyk att paketen är färdigmonterade för första dyket. Placera annan packning längs fram samt saker som behöver vara torrt i stuvutrymmet. Ta av skyddet för GPS:en och lägg även detta i stuvutrymmet. Tänd lanternorna.
  2. Sänk ner motorn i vattnen,tänk på djupet.Om det är grunt, sänk bara så att propellern är nere i vattnet och kylintagen täcks av vatten.
  3. Montera dödmansgreppet genom att sätta fast ändan på nyckelsnöret under strömbrytaren som är under det lilla plast höljet vid startnyckeln.
  4. Normalt behöver man inte pumpa fram bensin.
  5. Kontrollera att reglaget är i friläge och vrid om för motorstart. Efter start kontrollera att kylvatten kommer ut ur sidan på motorn.
  6. Ta bort akterförtöjningen innan avfärd.
  7. Båtföraren bär flytväst!, torrdräkter ska vara stängda under färd. Samtliga i båten ska bära flytväst alt våt- eller torrdräkt.
  1. Blir båten vattenfylld av stänk, kan man öppna pluggarna bak som då självlänsar.

Ankring

  1. Släng ut ankaret en bit innan den plats du vill ankra på. Tänk på att linan ska vara minst tre gånger djupet för att ligga säkert om sjön börjar röra på sig. Förtöj mot berg med kilarna och minst två tampar.
  2. Hissa upp motorn när du ligger för ankar i höjd precis ovanför vattnet.
  3. Sätt tillbaka länspluggarna igen om de varit ute under färd.
  4. Hissa dykflaggan, rikta ljus mot flaggan vid nattdyk.
  5. Släng ut de fyra linorna med krokar för utrustningen över relingen så att de är tillgängliga när man ska avsluta dyket.
  6. Vid igång kan man rulla i. Tänk på att sitta rätt långt ut på pontonerna för lättare i-rullning och för att undvika slitage av dem med flaskorna. Vid uppgång börjar man med att ta av sig vikterna och räcka till dem i båten, sedan tar man av sig utrustningen och krokar i linorna. Man tar sig ombord genom att sätta en fot på motorns kavitationsplåt och sen upp eller genom att få hjälp upp på sidan av båten.
  7. Uppgång i aktern ska ske på babord (vänster) sida av båten eftersom ekolodssensorn sitter på andra sidan.

Lämna ankringsplatsen

  1. Innan avfärd ta åter in alla linor så att de inte ligger på utsidan och kan fastna i motorn. Ta ner dykflagga, hissa ner motorn och starta den. Tänd lanternor, lossa förtöjningarna och ta in alla linor etc.

Tillbaka vid hamnen

1. Hissa upp motorn gradvis och tänk på att det är grunt även på vägen tillbaka.

  1. Sätt fast akterförtöjning i handtaget innan du kommer fram till bryggan
  2. Stanna och förtöj innan ni börjar lasta ur båten.
  3. Hissa upp motorn helt ta fram GPS skyddet, stäng av GPS:en och montera skyddet.
  4. Backa ner släpet på nytt (ta av rampen om den är återmonterad)
  5. Kroka fast båten. Veva upp den med vinschen och kroka fast karbinhaken från säkerhetskedjan på nytt.
  6. Dra nu upp båten med släpet en liten bit men försök att stanna, fortfarande i uppförsbacke och ta ur länspluggarna och låt vattnet rinna ur.
    Montera ljusrampen och sänk åter ner motorn i transport höjd.
  7. Gör fast båda spännbanden så som de satt fast när du tog båten. Tänk på att spännmekanismen inte ligger an gelcoaten eller ekolodscensorn i aktern. Kontroller att stödhjulet sitter fast innan du kör och att ljusrampen fungerar.

Hemfärd och ställa tillbaka båten

  1. Tanka båten.
  2. Spola av båten i och ur spola även lätt på motor och pontoner etc.
  3. Kontrollera hela båten och släpet, åtgärda ev. fel direkt om du kan eller skriv felet i pärmen. Meddela därefter någon i styrelsen.
  4. Fäll åter ned hjulet samt lossa kabel och vajer.
  5. Sänk ner motorn en bra bit och rulla in båten på plats.Sätt bromsklossen under vänster hjul och sänk ner motorn i vertikalt läge så att vattnet verkligen rinner ur.

Du som kör båten är ansvarig inför styrelsen och klubben om något inträffar. Båten är försäkrad mot stöld etc. men det kostar om man kör på motorn på grund eller skadar båten. Vid försumlighet får båtföraren själv stå för självrisken. Vid ärende kommer styrelsen att hålla en hearing och fastställa om försumlighet föreligger eller ej.

GPS:en fungerar så här

Starta den med knappen Power,
Bläddra mellan olika vyer med knappen PAGE
Tryck på nav för att välja en waypoint att köra mot och följ därefter den röda linjen på en av sidorna. Du kan välja att se sjökort, ekolod, både och samt waypoint navigering.
GPS:en visar även kompass, knop m.m.

Motorns instrument.

Tryck på mitten knappen på den högra och vänstra mätaren för att växla mellan de givare som finns. Flertalet är ej inkopplade och läser därför ”Fault” men det är inget att bry sig om. Bränslemängden som förbrukas kan ge en ledning till hur långt det räcker men är inte exakt.
Om varnings signaler ljuder betyder det att det uppstått någon form av problem och det går att läsa på instrumenten. Ex. börjar det tjuta när det är ca 30minuters körning tills oljeblandningen tar slut. Eller när motorn överhettar etc. Läs instrumenten, kör sakta tillbaka om det är nödvändigt annars kontakta någon för bedömning eller bogsering. Vi är medlemmar i sjöräddningssällskapet och de kan åka ut och hämta er. Telefonnummer och dekal finns på styrpulpeteten. Tänk i första hand på er säkerhet och i andra hand på båten. Kör förnuftigt som om det är dina egna grejor.